maanantai 8. syyskuuta 2014

The first day of school


Tänään oli vihdoin mun eka koulupäivä täällä ja vaikka "vähän" panikoinkin sitä etukäteen ja vielä ekoillakin tunneilla olin tosi nervous niin se meni kyllä niin paljon paremmin ku oisin ikinä voinut uskoa! Kaikki ihmiset oli tosi mukavia mulle eikä tarvinut kertaakaan miettiä löydänkö seuraavaan luokkaan, koska joka tunnilla moni tarjoutu ihan ite saattamaan mut sinne. Jokainen esitteli mut kavereilleen ja eri opettajille ja päivän lopussa kaikki moikkaili ja tiesi mun nimen, vaikken ees tiennyt kuka kukakin oli :D  En kyllä ollut koulussa vielä kokonaista päivää, koska mentiin ensin mun aluevalvojan kanssa opon tapaisen henkilön luokse tekemään mulle lukujärjestys ja vasta sen jälkeen menin päivän neljälle viimeiselle tunnille. Mun koulupäivät on siis klo 07.10-13:47 ja päivän aikana mulla ehtii olla 9 eri oppituntia. Normaalina päivänä meen kouluun koulubussilla, joka on mun pysäkillä jo 6:30. Tunnit on tosi lyhyitä ja kestävät vain 40 minuuttia, mikä tuntu musta ihan järkyttävän lyhyeltä. Ehdin vaan istua alas, ottaa vihon esiin, kirjoittaa pari lausetta ja tunti oli jo ohi :D Oon siis seniori eli koulun vanhin ja saan luultavasti osallistua promiin ja graduationiin (=valmistujaiset?). Mun lukkari on koko vuoden joka päivä ihan samanlainen ja se näyttää tältä:

1. Part in Government:  Tää aine on Amerikan yhteiskuntaoppia, mutta en oo vielä ollut tällä tunnilla. Mun piti valita joko historia tai tämä, mutta päätin ottaa tän, koska tällä tunnilla on pelkästään senioreja.

2&3. Culinary Arts: Meidän koulussa on mahdollista valita ala, jota haluaa opiskella vähän muita aineita enemmän ja jos valitsee jonkun niistä, sulla on päivässä 3 tuntia sitä alaa koskevia aineita + muut aineet mitä haluat. Vähän niinkuin ois amis ja lukio yhdistettynä. (Anteeksi sekava selitys, en osaa selittää tota oikeen selkeemmin, mutta toivottavasti edes joku tajusi haha) Näitä alavaihtoehtoja on business (=bisnes), environment (=ympäristö) ja culinary/cooking eli jotain kokki/hotelli/turismi-juttuja. Jos haluat opiskella jotain näistä, tuut olemaan monella tunnilla samojen tyyppien kanssa ja sen ryhmän kanssa tehdään myös erilaisia reissuja ja järjestetään tapahtumia. Tällasta mahdollisuutta ei ole monessa Amerikan koulussa ja tää kuulosti mun mielestä hauskalta niin päätin ottaa ton viimesen vaihtoehdon. Tuun siis tällä tunnilla työskentelemään keittiössä ja käyttämään kokkiasua ja iltapäivällä on vielä yksi tunti joka on enemmänkin teoriaa. En ollut vielä näillä kahdella ensimmäisellä kokkitunnilla ja ootan tota kyllä mielenkiinnolla. Oon oikeesti _surkea_ kokki, mutta ainakin tän päiväsen tunnin asia oli ihan päiväkotitasoa niin ehkäpä nyt opin vihdoin tekemään ruokaakin :D

4. Food Sanitation: Tälläkään tunnilla en siis vielä ollut, mutta tääkin liittyy tuohon edelliseen.

5. Lunch: eli lounas. En vielä tänään ehtinyt syömään ja vähän jännittää oonko yksin syömässä huomenna, koska kellään tänään tapaamillani ei ollut mun kans samaan aikaan lounasta.

6. Spanish 1: Halusin ottaa espanjaa, koska oon halunnut jo niin kauan opiskella sitä ja nyt vihdoin sain mahdollisuuden :D Tää oli eka tunti, mille tänään menin. Kaikki muut tällä tunnilla on mua muutaman vuoden nuorempia, mutta kaikki oli silti tosi mukavia ja tuli tunnin lopussa kyseleen multa kaikenlaista ja pyysivät sanomaan eri juttuja suomeksi :) Opettaja puhui tosi nopeesti, koska hän sanoi kaiken sekä englanniksi että espanjaksi, mutta pysyin silti mukana, koska jos en ehtinyt tajuta jotain englanniksi niin tajusin sitten espanjaksi ja toisinpäin :D

7. Darkroom Photography 1: Tällä tunnilla en tajunnut yhtään mitään. Kamerat joita käytetään on tosi outoja ja sanasto on vaikeeta, mutta opettaja sanoi mulle, että ei tarvi olla huolissaan jos en ymmärrä vielä. Tänkin tunnin lopussa kaikki keräänty mun ympärille kyselemään kaikkea ja tarjoamaan apua, haha gotta love American people

8. English 12: Governmentin lisäksi ainoa aine, joka mun oli pakko ottaa järjestön puolelta. Tällä tunnilla oli vaan muutama henkilö ja ne kaikki on myös tuolla kokkijutussa :) Ainaki tämänpäiväsen perusteella ihan kiva tunti.

9. Food Science: Kokkiosion kolmas osio eli enimmäkseen teoriaa eikä tarvita kokkiasua. Ainakin tänään asia mitä käytiin läpi oli naurettavan helppoa, mutta ehkä mulle on toisaalta ihan hyvä alottaa näistä perusjutuista hahah. Muut näillä kokkitunneilla on myös senioreja ja vaikuttivat mukavilta.



-Carla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti